شیر چهار طرفه داکت اسپلیت وکولر گازی چیست؟؟

شیر چهارطرفه داکت اسپلیت ویا کولر گازی چیست؟

کاربرد این شیر در سیستم های دو منظوره (سرمایشی-گرمایشی)ضرورت دارد.با اضافه شدن این قطعه به سیستم قابلیت گرمایشی نیز به دستگاه اضافه  می شود.این شیر وظیفه دارد مسیر عبور مبرد به اواپراتور و کندانسور را به وسیله بوبین برقی که بر روی شیر قرار دارد برعکس نماید.بنابراین گاز داغ خروجی از کمپرسور به جای ورود به کندانسور وارد اواپراتور می شود و برفک های ایجاد شده را ذوب می نماید.همچنین در حالت گرمایشی نیز باعث گرم شدن محیط مورد تهویه  می شود.

تست شیر چهارطرفه چگونه است؟؟

چنانچه این شیر بر روی دستگاه نصب باشد بایستی از دو روش زیر جهت تست استفاده نمود:

۱-تست الکتریکی:جهت تست این شیر بایستی  بوبین شیر را به وسیله برق شهر بصورت دستی تحریک نمود .چنانچه پس از تحریک ،صدای حرکت قطعه ای از داخل شیر شنیده شود،بوبین شیر سالم می باشد . در غیر اینصورت بوبین معیوب است.

۲-تست مکانیکی:جهت تست این شیر دستگاه باید در حالت روشن قرار گیرد و همواره بایستی یه جفت لوله داغ و جفت دیگر سرد باشد .در غیر اینصورت قطعه پلاستیک داخل شیر  معیوب است.

 

نحوه جوشکاری شیر ۴طرفه کولر گازی

توجه داشته باشید که جوشکاری شیر ۴طرفه کولر گازی بسیار حسای می باشد و در صورت امکان باید در محیط کارگاهی انجام گیرد زیرا داخل شیر ۴طرفه کولر گازی پلاتینی وجود دارد که از جنس پلاستیک بوده و در اثر حرارت ذوب می شود و غیر قابل استفاده خواهد بود

تعویض شیر ۴طرفه کولر گازی

دقت داشته باشید که در زمان خرابی شیر ۴طرفه داکت اسپلیت و کولر گازی باید سایز سیر ۴طرفه را هم سایز با لوله های موجود تهیه نمایید تا به شیر ۴طرفه فشار وارد نگردد زیرا در اینصورت شما مجبور به جوشکاری لوله های رابط شده و مسیر را مسدود می نمایید