نحوه شستشوی سیکل کولر گازی

تا بحال به این فکر کرده اید که چرا لوله های کولر گازی و یا داکت اسپلیت شما یخ می زند؟ ویا برای شما سوال پیش نیامده که علت سوختن کمپرسور کولر گازی و یا داکت اسپلیت چه بوده است؟

در این قسمت می خواهیم شما را با نحوه شستشوی مدار کولر گازی آشنا نماییم.

توجه داشته باشید برای تعویض کمپرسور کولر گازی شستشوی مدار را خیلی جدی بگیرید زیرا در غیر اینصورت تعویض کمپرسور بی فایده خواهد بود.

راه های مختلفی برای شستشوی سیکل مدار کولر گازی و داکت اسپلیت وجود دارد که ما در اینجا نخوه انجام آن و مواد مورد نیاز را به شما توضیح خواهیم داد.

شستشوی سیکل داکت اسپلیت

نحوه تشخیص گرفتگی سیکل کولر گازی

بهترین راه برای تشخیص گرفتگی سیکل کولر گازی روغن داخل کمپرسور می باشد. کمپرسور را از لوله ها جدا نموده و سر و ته نمایید، روغن خارج شده را مشاهده نمایید. تنها روغنی سالم می باشد که رقیق باشد در صورتی که روغن خارج شده شیری رنگ شده باشد کمپرسور تحت ترکیب شدن با رطوبت می باشد.

در صورتی که روغن خارج شده سیاه و یا سوخته شده باشد گرفتگی شدید در داخل سیکل شما وجود دارد و مبایست حتما تعویض روغن و شستشوی سیکل انجام گیرد.

قطعات هنگام شستشوی سیکل

به این قسمت توجه کنید که قطعات موجود در سیکل کولر گازی بسیار حساس بوده و تا جای ممکن از آنها را از مدار خارج کنید. لوله مویی و یا کپیلاری، اکومولاتور، شیر اکسپنشن و یا شیر EEV، درایر و یا استرینر که در برخی از آن ها از صافی استفاده می گردد هنگام شستشو احتمال کیپ شدن آن ها وجود دارد و مانع از شستشوی مدار می شود.

از کجا بفهمیم که کدام قسمت از سیکل کولر گازی گرفتگی دارد

یکی ار ساده ترین و راه های تجربی در این قسمت این است که در صورتی که کمپرسور کولر گازی شما و یا کمپرسور داکت اسپلیت شما دچار آمپرکشی شده باشد نشان دهنده این است که گرفتگی و کیپی در مسیر رفت و یا دیسشارژ شما وجود دارد.

در صورتی که امپر مصرفی کمپرسور شما بسیار پایین باشد و یا گیج شما در حالت وکیوم قرار بگیرد گرفتگی در مسیر ساکشن قرار گرفته و یا می توان گفت که گرفتگی در پنل شما می باشد.

شستن مدار کولر گازی با توزن

یکی از راه های شستشوی مدار کولر گازی و داکت اسپلیت شستشو با توزن می باشد.این روش سال هاست که منسوخ شده است زیرا توزن به هیچ عنوان روغن و کثیفی داخل مدار را نمیتواند شستشو دهد و حتی باعث گرفتگی شدید تر مدار می گردد.

پس به هیچ عنوان از توزن برای شستشوی مدار استفاده نکنید. برای تست این کار می توانید مقداری روغن کمپرسور را با توزن مخلوط نمایید و متوجه می شوید که در هم حل نمیشوند.

 

تعمیر داکت اسپلیت

شستشوی مدار کولر گازی با ازت

بهترین روش برای شستشوی مدار کولر گازی و همچنین برای یافتن نشتی داخل مدار بسیار کاربرد دارد گاز ازت و یا همان نیتروژن می باشد.

گاز ازت بسیار کاربردی برای شستشوی مدار کولر گازی می باشد ولی حتی المکان می بایست این کار در داخل تعمیرگاه انجام گیرد زیرا کپسول ازت بسیار سنگین بوده و حمل آن دشوار است.

و در مرحله بعدی گاز ازت به تنهایی برای شستشو جواب گو نمی باشد و می بایست از ماده فلاشینگ نیز استفاده نمود و سپس در پشت ماده فلاشینگ فشار ازت را اعمال نمود.

شستشوی سیکل کولر گازی

شستشو مدار کولر گازی با بنزین و یا تینر فوری ۲۰۰۰۰

توجه کنید این کار مقدار خطرناک می باشد و سعی کنید در محیط شما آتشی روشن نباشد تا دچار حریق شوید.

به این صورت عمل می کنیم که بنزین را توسط سرنگ و یا تلمبه مخصوص وارد سیکل می کنیم و سپس توسط پمپ وکیوم و یا فشار کپسول ازت از سمت دیگر تخلیه می کنیم شما برای تست می توانید بنزین و یا تینر را با روغن کمپرسور حل کنید و متوجه می شوید که به راحتی در هم حل می شوند.

در این مدل شستشو می توانید بجای فشار در پشت مدار از پمپ وکیوم در انتها استفاده کنید و از حالت مکش استفاده نمایید فقط دقت کنید که بعد از شستشو روغن وکیوم می بایست تعویض گردد.